Alla inlägg den 24 mars 2023

Av Bengt Bertilsson - 24 mars 2023 06:00

Den 12 mars så skickade jag in en fråga via e-post till Marks kommun, med anledning att. Två gånger om året så kan vi kommuninnevånare ställa en fråga till Kommunfullmäktige den 23 mars och få svar på mötet och jag valde e-post före formuläret då jag ville beskriva mitt ärende, så den som svarar vet vad bakgrunden handlar.
 
Dess närmare den 23 mars tiden led så kollade jag upp men det stod ingen fråga i handlingarna till mötet. Nu vet jag att visa handlingar uppdateras sent så jag väntade tills igår vid middagstid och efterlyste jag den. Men inget hände det stod hela tiden 
   

Så jag satt där och lyssnade ändå till kommunfullmäktige igår kväll och då säger ordf att de blivit uppmärksammade att det fanns en fråga idag. Men varför de inte sett den innan nämndes inte. Dock skall svaret komma på nästkommande möte. 

Men det blev inget svar denna kväll och intressant i veckan har vi kunnat läsa att graffitimålningen blir klar men för den som har ett handikapp tvingas ta sig en omväg via järnvägsövergången ett par hundra meter söder om resecentrumet för att se målningen. P,g,a hissen är avstängd sen 10 år tillbaka.

 


   
Denna kväll skulle det också besvaras ett medborgarförslag om målning av den andra tunnel under 41:an, så det handlade mycket omkring tunnel och graffitimålning denna kväll.   
 

En av fullmäktiges ledamöter påtalade att det går inte föreslå att mitt Medborgarförslag att Kommunfullmäktige på sittande möte (då det finns en Tendes att medborgarförslag läggs på hög) förslår Kommunfullmäktige att Kultur o Fritidsnämnden tillsammans med Teknik o Servicenämnden likt den uppgörelse de genomfört Mural/Graffitimålning under Järnvägen sker i gångtunneln under 41:an.
Går och går det gick bra att på sittande fullmäktige för några år sedan att besluta om en investering på 13 miljoner om jag inte missminner mig till resecentrum utan finansiering.
Ändamålet helga medel tycker fullmäktiges ledamöter om ett förslag så skall väl dessa stå över som högsta instans att besluta i ett ärende. Men det är kanske som så att politikerna vill sitta bakom stängda dötrrar och diskutera och partipiskan gäller i besluten sen bara för de offentliga beslutande organen att acceptera.  
 

Frågan som skickades till allmänhetens fråga 

Till Marks kommun och allmänhetens frågestund som äger rum vid kommunfullmäktiges sammanträdet den 23 mars 2023

Min fråga till TSN ordförande eller annan ansvarig politiker/kommunråd då dessa invigde resecentrumet bör även kunna avge ett svar.  När skall hissen vid det nya Kinna resecentrum öppnas eller skall denna förbi stängd som ett monument från forna tider?


Bakgrundsfakta som kan vara av intresse för den som svarar och kommunfullmäktiges ledamöter samt Marks kommuninnevånare får kännedom om frågeställning.

Den 14 maj 2018 finns en artikel om Resecentrum i Kinna utan hiss under fem år. Idag är vi i mars 2023 alltså 5 år senare och vad har hänt sedan dess egentligen. Dessutom visar sig problemet vara 10 år gammalt


  

Detta betyder att den stängdes 2013 och idag är det 2023 och fortvarande är denna hiss avstängd 10 år senare har Marks kommun och Västtrafik lagt närmare 30 miljoner på att bygga ett nytt resecentrum men fortvarande fungera inte hissen. Det verkar dessutom som i planeringen av nya resecentrum inte brydde sig för de hade inte råd 2018 gällde även 2021/22 när de planerade nya resecentrum trotts att de byggde nya toaletter i resecentrumet.
 

Idag 2023 visar det sig att i planeringen av ett nytt resecentrum fanns inte anslaget medel för att måla tunneln utan KFN och TSN plocka fram extra medel för att finansiera målning av tunneln. Vilket uppskattas då detta ser i dagsläget mycket vackert att beskåda.

Kanske ser vi ljuset i tunneln 2018 så nämns det i artikeln om kameraövervakning men först 2023 så kommer det upp kameraövervakning och kanske kommer hissen att öppnas. Dock verkar det inte i nuläget några medel i dagsläget anslaget för detta eller gått att finna



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards