Alla inlägg den 21 december 2013

Av Bengt Bertilsson - 21 december 2013 15:29

De säger att i det är den längsta natten och den kortaste dagen. Tror det är tvärt om. Blev väckt av hustrun som alltid är pigg som en spelorre i arla morgonstund med att nu är det dags att stiga upp. Kravlade mig ur sänghalmen och likt en sömngångare med släppande gång tog mig upp. Först ner och väckte katterna för de brukar inte bli utsläppta var de något överraskade att behöva gå ut så här tidigt.
Själv piggnade jag till efter att fått lite frukost märker jag att gammelkatta bara gått runt knuten och vill in, väl inne käkade hon lite mat och gick och la sig på mattan. Lillkatta hon orkade inte vänta på att bli insläppt hoppade upp på fönsterblecket istället och satt där och sov.

Efter avklarade morgonbestyr gav vi oss iväg för att undvika folk invasionen som vi förvänta råder nu på GEKÅS dagen efter flertalet erhållit lön och barnbidrag. Visar det sig först att himmel öppnat sig och regn och blåst har fritt spelrum. Sikten blir inte bättre av mörker och dåliga vägmarkeringar var det mycket lätt att hålla tillåten hastighet, hann vi fram i tid ändå och det var lugna gatan. Fick förvisso vänta i 6 minuter innan portarna öppnades hann vi också bli rejält blötta på denna lilla stund.

Väl inne plocka vi fram lappen som det står vad vi skall handla står det massor av bra att ha varor först de där som alla behöver men tänker inte på att skriva ner det innan. Började jag plocka och högen i vagnen växa innan vi köpt första listvaran.
När sen vi hittade de där varorna som våra barnbarn sagt sig vilja ha och vi fått storlekarna av våra barn flöt det på ganska bra. Försökte jag behålla mitt lugn men det finns ett påstående att männen inte skall följa med till Ullared brukar en del hävda och det ligger lite i detta påstående för snart hade jag annan åsikt och en viss diskussion uppstod. Vem som vann och vem som förlorade tror jag det gick jämt upp till slut fast båda kanske lika envetna hävda att den andre fått rätt. Råkade jag likt Emil i Lönneberga pappa bruka säga köpa, köpa och handla, handla också är kanske inte rätt tillfälle att citera förhastat när notan blev överkomlig när jag summerade det hela 70 % planerade inköp och 30 % extra bra att ha.
När vi sen lämnade inlandet och styrde mot kusten hade det ljusnat något men en gråtung himmel släppte ifrån sig fortvarande regn blev det ett besök i fiskboa i Varberg för inköp av några lax specialiteter på julbordet. Kan jag konstatera allt är klappat och klart och det är i princip bara att sätta sig ner och vänta och se var tomten har i sin säck.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards