Alla inlägg den 14 december 2013

Av Bengt Bertilsson - 14 december 2013 06:15

Det är bråda dagar innan Lucia-dagen, då skall nämligen slakten vara avklarad. Julskinkan inköptes tidigt i år när jag fick se de hade fina frysta julskinkor för 39,90 kr/kg en vecka senare såldes dessa för 29,90 kr/kg som kampanjvara. Tror ni jag kände mig blåst på 30 kr smällde jag dock till med en till.
Nu ser jag nu att de säljer färdigkokt dansk julskinka för 34,90 kr/kg och svensk för 59,90 kr/kg. Börjar jag undra var syssla handlarna med och var är rätt pris på vårt kött vi köper.
Julslakten är idag ett minne blott, men annars minns jag från min barndom slakten på gården. Pappa ville inte jag skulle se på när de slaktade grisen utan sa till mig att gå in till mamma och hämta något. Så fort jag hade sprungit in satte de slaktpistolen mot pannan på grisen och även om jag hörde skott och skriket tänkte jag inte på detta då.

När jag sen blev äldre kom minerna istället som charkuterist när jag styckade grisar. Stycka kött har jag inga problem med har styckat tusentals grisar. Fast problem och problem sitter idag med yrkesskador kanske p. g. a detta.  Dessutom så är jag lärd från barnsben att ta tillvara på det mesta som finns på en gris blev det lite svinn av en gris egentligen när man vet hur man ta till vara på allt, finns det gränser förstås.

Men det är annat idag allt kött köps som regel i förpackade tråg som innehåller en gas som bevara hållbarheten. Köttet är magert så vi tvingas lägga i stekfett, annat var det förr då det fanns en rejäl fettrad på köttet. Idag föds grisarna upp med kraftfoder och vi har framavlat grisar som skall växa snabbt och får inte bli feta. Får jag idag leta efter skinkor med fett på så det blir doppspad.

Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards