Alla inlägg under juni 2024

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 13 juni 05:30

De första jordgubbarna plockade vi för någon vecka sedan, men sen blev det tvärstopp i mogningen.

   

Men igår hittade vi några som mognat 

 

Av Bengt Bertilsson - Onsdag 12 juni 05:36

Bara fantasin som ser vad det är fast det inte är detta utan något annat 
 
Men tycker det ser ut som en hund på rygg
 
Ett ansikte med ett stort år likt det jag tycker mig sett förr i sagorna.

 
Ännu ett ansikte som liknar väl lite av en fd president i ett land i väst men detta är som sagt jag tycker mg se du ser nog nog annat 

Av Bengt Bertilsson - Måndag 10 juni 09:34

Vallmons blommor lockar till sig bina

     

Av Bengt Bertilsson - Söndag 9 juni 07:53

Blivit en ny resa till Liseberg med barnbarnen, men vädret var inte med oss och det var svårt att övertyga barnbarnen att det skulle vara fel på vädret. Så det blev mycket Flum-ride oavsett då det forsade ibland på hårdytorna som i vattenfallet. Men de hann med att åka en hel del men jag fick sluta fotografera i regnet efter några timmar.
                                                                             

Av Bengt Bertilsson - Lördag 8 juni 07:00

Dessa kanotister kan du se i Viskan från Västerbron i Borås och fascinerade oss när vi var uppe i Borås i veckan
         

Av Bengt Bertilsson - Fredag 7 juni 05:45

Från ingenstans dök den upp framför fötterna och det är nästan ofattbart att de kan gömma sig så väl och så snabbt dyka upp i gräset då det tog bara någon minut så kröp den där. 

   

Denna är inte den första och inte den sista för snart bör säsongen komma igång. Men om den blir som förr då vi kunde plocka nästan tusen mördarsniglar varje dag på tomten  

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 6 juni 15:20

För visst verkar det som det är skillnad på Skene och Kinna. I Kinna där står politikerna och förvaltningarna på kö för att fixa och dona och hjälpa företagare runt torget att överleva. Sen att det finns politiker och partier som säger att Kinna, Skene och Örby växer ihop och skall vara allt i ett. Ja åtminstone växer ogräset på torget i Skene.

 

2023 såg det ut så här 

 

Men i Kinna där se de till att förvaltningen sköter planteringarna minutiösts det är t,o,m svårt att hitta ogräset.

 

Men i Skene kanske politikerna förordnat att det skall vara biologisk mångfald.

   

Detta år har de placerat ut 2 stora krukor bredvid papperskorgen så träden ger lite skugga för annars måste förvaltningen åka och vattna oftare kanske. Förra året stod de längs med torget men idag så verkar det vara så att det skall vara en tom yta mitt på torget.

     

I Kinna sitter de skönt under trädkronorna och ser det blomsterklädda hjärtat.

   

I år så saknas både talarstolen och blomsterkrukorna för dessa skulle vara i vägen nu till Minga i Mark.  
 
I Skene där står några bänkar och bredvid några magra träd som troligen inte fått någon skötsel som förmår dessa att växa under många år utan skall plågas så de dör av vanskötsel. Ingen risk i Kinna där växer träden gröna och skuggar eventuella besökare som vill vila och sitta och se på hjärtat som står mitt på torget.

     
Enda gång den var rensad var när SVT spelade in en dokumentär i aug 2023 hade plötsligt någon från förvaltningen tyck att tänk om SVT visar ett sådant torg i Tv går inte så det rensades dagen innan inspelningen vilket SVT inte tyckte om sägs det. Men sen glömde förvaltningen bort torget igen.
Men i Kinna det putsas och det planteras och grönskan frodas, men så är Kinna och Mor Kerstins torg som är stadskärnan i Kinna stad med samhällsplanerare som ser till att det är snyggt på torget.  

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 6 juni 05:30

Hybomitra ingår i familjen bromsar. Men vilken detta vet jag inte men det finns några att välja på Hybomotra wikipedia. Så vem är det som försökte bita mig och jag viftade bort den och efteråt kröp jag på alla fyra och fotograferade och förstorade efteråt, vet jag inte exakt.
Självklart var jag nyfiken vad är detta för insekt art och jag gissade att det är sannolikhet en broms säger jag men det kanske heter brems i visa dialekter. Men gröna ögon fascinerar mig men jag hittar inga med detta utan de skall vara bruna.
Fått förslaget Fäbroms på en Facebooks grupp jag är med Vilken insekt 
Fäbroms är en stor broms med en längd på mellan 18 och 25 millimeter. Till skillnad från vissa andra bromsar så flyger den ofta med ett högt brummande ljud. Hos honorna är mundelarna omvandlade till bladlika stiletter, och med dem skär de hål på huden hos däggdjur. Betten är därför smärtsamma.
Fast Blinning/blindbroms är helt tysta och du blir plötsligt och oväntat biten, det är det som gör att hästarna får panik och skenar. Andra bromsar hör man oftast innan. Så kärt barn har många namn

             


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards