Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

Gulsparv live

Av Bengt Bertilsson - 16 februari 2013 11:16

Gulsparvarna blivit fler och mer frekventa och närgångna
 

men så fort kameran är med har de sina små öron på helspänn och flyger iväg får det bli fönstertittarbilder istället
Fast på baksidan av huset där trivs de bättre
   

 
 
Mikael

Mikael

16 februari 2013 11:33

Gulsparvar är trevliga. I min ungdom när vi matade vi fåglar, så ville jag även ha dit gulsparvar. Vi la ut havre, och som på beställning kom gulsparvar trots att det var mitt ute i skogen.

http://russulanatur.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bengt

16 februari 2013 12:13

Minns när jag så där i 6 - 7 års åldern gammal och fick följa med pappa ute i skogen när han körde ihop timmer med häst och släpkälke.
När det blev rast så skulle även hästen få sitt skrovmål och detta bestod av hö i en säck och en näve med havre i den blev det spill på marken efteråt och då minns jag gulsparven dök upp också.
Grannen är hemmavid hade häst här utanför förr och där brukade det vimla av gulsparvar som letade småkryp från höet som husbonnen lagt på marken.
Andra minnen är från när det var tröskning så var det fullt med dessa markletande småfåglar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Måndag 13 maj 05:30

Återigen så dyker den upp nattetid och leker jordfräs på gräsmattan och på morgon ser jag spåren av den .        Misstänker grävling som letar efter å som trivs i vår gräsmatta              ...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 12 maj 07:23

Fågelskådning på farstutrappans terrassen större hackspett        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 11 maj 05:30


Fågelskådning på farstutrappans terrassen Nötväcka   

Av Bengt Bertilsson - Fredag 10 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Bofink        ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 9 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Domherre       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards