Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Slit och släp

Av Bengt Bertilsson - 28 april 2013 06:30

Slit och släp, slit och släp, aldrig är det något annat, sa Svensson i Hedebyborna och nog känns det som detta, allt skall jag göra själv. Kom nu inte och säg att det inte springer ifrån dig om du tar det lugnt för det stämmer men gör jag inte det idag tvingas jag göra det en annan dag. Vem vet en annan dag vet jag inte när den kommer och skulle jag sen inte vara med den dagen så kvittar det förvisso och någon annan får göra det som den vill själv ha det gjort.

Känns ”gött” nu är all ved sågad och huggen, och ligger där nu för tork i solen.
De gamla lastpallarna som flertalt ratar och kör på återvinningsstationen kommer inte på tanken för en ekonomisk smålänning att göra. Kapade i lämpliga längder, inkörda i pannrummet och påbörjade direkt med att producera varmvatten av dessa. Pallar är som regel tillverkad av gran och den brinner bra då det fanns fortvarande energi i att utvinna i virket.
Hästskiten ligger nu nedbäddad med sågspånen från vedsågningen och det blir fint täckmaterial och på sikt blir fin mylla.
 
När jag kände det fanns lite energi kvar i huvudet kroppen hade alla redan sagt ifrån är förbindelsen dålig blev det även ett ryck i mina tre komposter som behövde tömmas. Först den två åriga som nu var klar bestod av prima fin matjord som blev täckmaterial tills vidare i blomrabatterna. Den ettåriga fick nu byta plats för efterkompostering ett år. Var det dags att även skifta på säsongskomposten.  Den stora säsongskomposten är en 360 l, mellankomposten 250 l och den blir som regel full varje år, av detta återstår det efter ett år ca 40 cm matjord i botten och motsvarade 2 fulla skottkärror.


När äntligen huvudet och kroppen sammankopplades, ja då var gubben fallfärdig och var det inte för att jag fått lära mig kröka rygg så hade jag trott jag knäppt ihop västen med jylfen. Släpade mig in och fick av mig baltorna och tog en välbehövlig dusch för att försöka piggna till lite.
Lättare sagt än gjort. Nacke, rygg totalbedövade och vrida på huvudet gör jag mycket, mycket försiktigt. För att inte tala om att föra höger hand högre upp än brösthöjd är ett företag. Det finns de som har ömma fötter jag har en öm hand istället och den domnar. Återigen har jag kört skiten ur mig och lära gamla hundar sitta går inte.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards