Direktlänk till inlägg 27 januari 2014

Vinterfåglar Inpå knuten 27/1

Av Bengt Bertilsson - 27 januari 2014 20:01

Så var årets fågelräkning avklarad och jag får nog säga det var lite som psalmen ”jag kan inte räkna dem alla”
När det är ett eldorado av gul/blå och gul/svarta vet jag det är Blåmes och Talgoxar som är i farten, men att försöka skilja dessa åt när jag ser från min farstutrappa över 50 flygandes, sittandes, huller om buller till mina fågelautomater välfyllda med solrosfrö, jordnöter, talgbollar, brödsmulor/bitar fick jag ungefär uppskatta vilken art som var övervägande.
Men jag är hundra på att det är Blåmesar som är flest ändå, vilket de var förra året också. Koltrastarna däremot hade ökat och i år var det 11 st. samtidigt.
Hackspettar 4.  Grönsiskor de är skygga individer och försvann in i mina buskar så fort jag dök upp och när jag stod här inne och försökte räkna var det som de kände att någon iakttog dem och vips så var de borta. Förra året fanns det gulsparvar i år inga.
2 Domherrar med respektive dök upp också. Två rödhakar likaså.
Förra året hade jag många Nötveckor i år endast 2 st.
Av 5 skator som terroriserade oss i höstas återstår bara 2. Nötskrikorna har minskat också i antal endast 2 st..
Sen var det Pilfinkar eller gråsparvar det är dessa som ofta kallas för ”pjoddar i Skåne. De är varska och akta sig för att visa sig när jag kommer ut annat är det i städerna där räknas de till tamfåglar. Stjärtmesarna däremot detta år brydde de sig inte om att jag satt där utan lätt sig lätt räknas 7 st, fast förra året var det fler. Talltitor 5 och svartmes 4.

Sen idag efter jag skickat in min rapport händer något märkligt. Mina automater behövdes fyllas på och jag stod i köket och tittade ut och reagerade över mängden småfåglar som flög här utanför. Det kändes som det inte stod till som brukligt. Jag hade noterat ett väderomslag lite tidigare och det var som fåglarna fick panik och sista stunden gällde för fåglarna att hämta mat då det var ett eldorado av småfåglar som för ögat verkade varit fler än var jag tidige noterat när jag räknade.
Något var det för efteråt jag fyllt på alla automater och dessutom också utökat sortimentet med äkta ren talg så var det nästan tomt i flera timmar här utanför.
På tal om talg och talgbollar, köpte i förra veckan en ny sort av storförpackning med talgbollar och när jag öppnade förpackningen var dessa bollar lite mer gulaktiga än den gamla sorten som varit gråaktig.
När jag sen hängde ut dessa i mina talgbehållare så har flertalet av småfåglarna ratat talgbollarna. Hackspetten är den som tyckt mest om dem. Varför jo dessa är stenhårda vilket i och för sig hänt tidigare men den andra sorten, men dessa fryser till is så fort det är under nollan.
Jag tvinades köpa strimlade solrosfrö också förra veckan och detta var inte populärt då de var vana vid svarta solrosfrön. Nu har jag fått tag i svarta på nytt så ordningen är återställd gällande solrosfrön. Talgbollarna smular jag sönder så de blir lättare att äta av.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards