Alla inlägg den 29 november 2014

Av Bengt Bertilsson - 29 november 2014 06:00

Dimma förknippar jag mest med november och svensk historia vad som hände den 6 nov. Förr var det viktigt att vi visste var våra kungar gjorde och vår hjältekung Gustav II Adolf stupade denna dag under Trettiåriga kriget i en strid där dimman låg tät vid slaget i Lützen. Nu handlar inte detta om denna dag utan en helt vanlig dag fick inte avråda mig från en liten promenad ut i naturen.

 
Dimman började visa sig på morgonkvisten, nattemperaturen var ca 4 minus vilket tillhör ovanligheten denna höst där frostnätterna går fortvarande att räkna på ena handens fingra.
När ljuset började visa sig såg jag rimfrosten i gräset här utanför.

 

En timma senare försöker en sol tränga sig igenom dimmolnen.

 

Gav jag mig ut och på kalhyggena var sikten inte den bästa.

   

Fast dimma och sol tillsammans med en liten bäck kan det bli lite trolskt

     

När jag dock senare kom hem hade dimman börjat lätta i min närmiljö, men inte helt utan den låg kvar i skogskanten och temperaturen den orkade precis över nollan

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards