Alla inlägg under maj 2014

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2014 06:15

Skyfall hemmavid i fredag kom jag att tänka på att skyfall det skapar ett vattenfall och detta kan ni se om ni beger er till kvarndammen vid Hyssna kvarn  

Laxtrappan     

Av Bengt Bertilsson - 24 maj 2014 06:00

Mina två bokträd jag har utanför min farstutrappa började slå ut normalt för någon vecka men plötsligt så visade sig döda löv flyga iväg från trädet och på kvistarna sitter döda löv.

     

Första tanken var att det är väl bladskott som flyger iväg.

       
Tills jag tog upp dessa och fann det var torra löv och grönskande löv måste det vara något som är fel.

     

Jag ser också att kronan i trädet börjar bli glesare.

 

Av en ren händelse lyssnade jag på Studie ett i onsdags Om den svenska träddöden. I detta program nämns en sjuka som drabba nu även våra bokträd blev nyfiken har jag fått detta på mina bokträd eller är det en normal lövsprickning som slagit fel. Stora delar av trädet har löven vissnat och faller av.


Kan det vara en växtsjukdomar orsakade av algsvampar från släktet Phytophthora . Den lär vara sedan länge ett allvarligt problem inom jordbruket men uppmärksammas nu allt oftare även i samband med skogsskador

Utglesad krona och blödande stamsår på äldre träd är en allt vanligare syn i södra Sverige. Växtskadegörare från släktet Phytophthora kan ligga bakom denna symptombild och identifieras i allt större utsträckning hos sjuka träd. Phytophthora har nu diagnostiserats på bokträd i olika delar av Skåne. Det finns också preliminära resultat som tyder på att det kan vara Phytophthora som ligger bakom den kollaps av hästkastanjer som observerats på många håll under året.

Av Bengt Bertilsson - 23 maj 2014 17:46

Vi hade satt oss tillrätta ute i trädgården för att njuta till en eftermiddagsfika under vårt lilla partytälttak vi har satt över våra trädgårdsmöbler. Förvisso kan det vara varmt därunder när solen gassar och den skugga som finns därunder var nog närmare 30 + när det börjar.

Först börjar det komma lite mörka moln där uppe, men inte de där vanliga mörka åskmolnen med både blixt o dunder och regn allt i ett. Det blev helt vindstilla också, var detta bara en varning att nu sätter det igång snart. För plötsligt började det blixtra vågrätt och lodrätt och dundra och det small runt oss nära. Sitter och räkna pilsner när det åskar och närmast var på 3 pilsneravstånd.

 

Nu när åsksäsongen är igång så är vi vaksamma och vi var lite förvarnade så alla kontakter var ute sedan långt tidigare när det plinga till i mobilen. Vattenfall meddela att det är strömavbrott, andra sedan vi fått ledningarna nedgrävda. Nu var det inget långlivat avbrott men var hjälper nedgrävt när luftledningarna finns 2 km härifrån.

Nu hade det också börjat smattra på taket av stora regndroppar insåg vi att det är nog bäst att drar oss in i huset och det var knappt vi hann in förrän det öppnade sig där uppe på himmel och vinden ökade som det var stormbyar och regnet piskade fönstren. Stuprännorna och rören blev överfyllda på en gång och de rann över. Det forsade ute på gårdsplanen och som synes på bilder från min farstutrappa det blev knappt gick se ner till andra sidan vägen och kalhygget.

 

Nu fick jag inviga min nya regnmätare också och jag trodde det kom stora mängder visade det sig endast kommit ca 7 mm under regnovädret som varade knappt 10 min.

 

Av Bengt Bertilsson - 22 maj 2014 07:41

Satte mina nypotatisar påskhelgen och halvvägs till midsommarhelgen ser jag det hänt något under fiberduken

 

Det är inte bara potatisen som trivs därunder

   

Men med lite rensning och kupning så blir det fint

   

Av Bengt Bertilsson - 21 maj 2014 06:15

En snigel jag aldrig sett eller kanske rättare sagt mer inte noterat i min omgivning tidigare blev jag uppmärksammad för någon vecka sedan av denna när jag var på besök i en bokskog. 
 
Var den inte gråsvart som namnet säger utan en vit albinoform av gråsvart kölsnigel vilket i och för sig är lite mer unikt. Har jag på mina promenader senaste veckorna letat efter fler och till slut så fann jag en.
 
Fyndplatsen denna gång påminer lite om var jag fann den vita. Blandskog men främst lövträds dominans

  

Av Bengt Bertilsson - 20 maj 2014 06:15

Förr när jag gick denna skogväg var det lummigt och rofyllt och tänkte inte på hur det egentligen såg ut för då stod skogen där och skymde.

       
Nu plötsligt så öppna sig allt framför en och en ny värld jag aldrig sett.

       
Snyggt tycker kanske skogsägaren, en skogsmulle gråter troligen att se all skog borta.

       

Jag kan inte det där med återväxten tidevarv men jag kan tänka mig att denna skog bör planterats för 2 generationer sedan och det blir nästan så att det är barnbarnsbarn som hugger ner.

         

Det uppstår även körskador på kallhygget, dock inte av samma art.

   

Nu vet jag inte vem som äger skogen eller vilka som utfört uppdraget ibland glömmer de att ta allt och jag fick mig en bild på hur skogen/träden såg ut.

   

Men tack vare att skogen huggits ner fick jag se en vy jag aldrig sett förut kan jag bara som utomstående se och tänka på det jag sett.

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2014 00:15

Allt tyngre maskiner i skogsbruket, i kombination med bristfällig planering och hantering av avverkningar, och mildare vintrar, bidrar till att öka körskadorna.

       

Maskiner kör inte bara sönder naturen även annat går sönder också och flera ställen syns oljefläckarna.  

En älg har gått före mig då spår syns i leran.

Notera nedan olja i vattnet denna vattenhålla ligger över en vägtrumma och att oljan inte rinner ner beror på att spårdiket hindrar oljan att nå bäcken. Vägtrumman har dock klarat trycker från maskinerna.

     

Hur djupa hållorna är mätte jag aldrig dock satte jag mina gå stavar i ett av spåret för att skapa en bild på spåren

Av Bengt Bertilsson - 18 maj 2014 06:15

Det sägs att det är så hälsosamt och stärkande att gå ut i skogen och njuta av fågelsång och växtlighet. Dock är det kanske inte så lämpligt att försöka finna rofullhet när jag fick se var den milda vintern orsakade i stora körskador vid skogsavverkning.

     
Nu är kanske inte detta hela sanningen då det är några år sedan jag var på besök i detta område och det verkade som det förkommit två avverkningar sedan senast ser jag när jag kommer fram till hygget.

 

För att undvika markskador är det viktigt att planera lämpliga körvägar, överfarter
och avlägg i god tid före en avverkning.

       
Det fanns en gång i tiden en körväg här men den var byggd för många år sedan och var anpassad för lättare maskiner.

   

I dag när virket skall fram utnyttjas självklart gamla vägar även om de från början vet vad som inträffar och trots att många som arbetar med skogsavverkning har utbildats för att undvika att orsaka så kallade körskador i skogarna, så fortsätter den här typen av skador eller så är det medvetenhet bakom beslutet      

När sedan skotarna gått fram troligen både med kedjor och band så fram och tillbaka i exakt samma spår och djupare blir det också. 

   

Lite ironisk kan jag säga det är verkligen utdikat med dels stora diken på vägen finns det diken bredvid och vägtrummor som faktiskt klarat sig, Tur i otuten de diken som groppar där spillolja finns verkar inte detta nått diken ännu.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards