Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Vedbacken dag 4

Av Bengt Bertilsson - 11 februari 2018 06:00

Slit och släp och allt skall jag göra själv för då blir det gjort som jag vill ha det gjort. Fast det är samtidigt som själve fa. flyger i en för det skall bli gjort på en gång. Jag inser först efteråt att husbonden har blivit pensionär och han har all tid över om han tar det lugnt, blir det gjort då också. Men det fanns ett orosmoln visade jag igår. SMHI hade sagt att det skall bli väderomslag under helgen så det kändes angeläget att hinna såga klart stockarna innan dess.

 

Uppe i ottan, först körde jag in hustrun till jobbet, sen blev det Naturmorgon på P 1 ett program jag gärna vill lyssna på om tid medges. Klockan 8 var Naturmorgon programmet slut och jag tittar ut såg jag det blir nog en fin morgon kollade temperaturmätaren också. Den visade ett par minusgrader men detta skulle nog bli plus hade de sagt. Väl där ute  visade det sig vara myggfritt en svag vind kändes i kinden då det är inge lä där jag stod.

 

Sedvanlig koll på motorsågen och allt verkade se bra ut så jag körde igång strax innan 9 – tiden. Tog inte lång tid förrän jag såg att kedjan inte skar som den skulle.  Kedjan hängde lite på tomgångs körning och den inte fick bett i stocken som brukligt, trotts jag hand filat kedjan innan jag gick ut. In och sträckte upp kedjan och plockade fram filmallen denna gång och drog några rejäla filtag och det hördes i kedjan hur filen bet i stålet.
 
Ut på vedbacken och nu jädrar var motorsågen gick bra och efter en timme var halva högen uppsågad och dags för tankning. Passade jag på att tanka själv också.

 

Plötsligt där jag satt kom jag att tänka på min salige fader som körde i skogen med häst och ett fotografi där han och de övriga skogsarbetarna satt och drack kaffe, sitter jag förvisso i min ensamhet kände jag gemenskapen med dessa. Personerna på bilden Folke på Jansberg Bertil på Bron (min pappa) och Harald i Prästagården 

 


Åter till vedbacken och jag såg att detta går galant högen av stockar minskade för varje minut och plötsligt så var alla uppsågade i lagom stora kubbar och klockan var bara ½ 12 hade vädret blivit lite sämre solen borta och en kylig vind blåste där jag stod och lavade upp kubbarna och sen räfsa upp sågspånet. Konstatera jag att allt är borta men finns ändå kvar 

   

Nu skulle jag egentligen varit nöjd och belåten insåg jag att veden i pannrummet är slut i den ena vedlådan och blir det nu sämre väder så är det lika bra att köra in veden också. Sagt och gjort 10 skottkärror med prima bokved ligger nu upplagd i källaren och mitt vedbehov denna månad är inkört och det ä bara att elda på i pannan

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards