Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Enveten Blåmes

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2014 18:30

Helt underbar vårdag, sol från en klarblå himmel men temperaturen orkade precis upp över 2 siffrigt ändå får vi vänta på den där riktiga vårvärmen skall komma.
Fullt med fåglar vid fågelautomaterna även idag för jag fyller på så länge jag har frön att fylla på. Dessutom så kommer det nya fåglar också och idag tror jag mig sett en Gråsiska för första gången i mitt liv. I alla fall liknade den när jag kollade fågelboken.
Finns alltid något att beskåda där ute på farstutrappan satt jag där på farstutrappan vid 6-tiden i kväll eller säger vi eftermiddag. Oavsett fåglarna hade tagit kvällen för dagen i alla fall utom en Blåmes. Den satt där ensam i busken intill fågelautomaten och kvittrade och tittade sig runt omkring. Lockade den på någon eller var det ett spel för galleriet.
Under ca 5 min satt jag och kollade på den och fick uppleva följade.


(Filmen är bara en kort sekvens av dess sång)

 Plötsligt flög den till automaten och hämtade ett frö. Tillbaka in i busken och trotts munnen full av mat fortsatte den att kvittra samtidigt som den plockade ut solrosfröet.
Hämtade ett nytt frö, kvittra belåtet glatt samtidigt.
Efter femte fröet då började den trötta på att kvittra samtidigt som den åt.
Satt där sen åter igen och kvittrade belåtet 6: fröet då blev den tyst i ca 20 sekunder.
7: fröet detta hämtades och käkades upp i tysthet
8: fröet då uppmärksammade den att den inte var ensam och flög iväg.

 
 
Ingen bild

Ewert Nilsson

12 mars 2014 13:55

Låter inte matan tysta mu.... näbben.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards