Alla inlägg den 16 november 2013

Av Bengt Bertilsson - 16 november 2013 06:15

Dags att börja fundera på kommande grönsakssäsong. Hustrun köpte denna koralliknande grönsak i boa i förra veckan och jag undrade var det var för något. Den låg tillsammans med vanliga blomkålshuvud så vi förstod att det var något snarlikt.
 

Jag kokade den och visst är den snarlik vanlig blomkål och smaken tilltalade mig. Lite mildare i smak och dessutom också trevlig att servera, även om jag kanske slarvade och bara skar itu den nu för att kolla den.
 
Så denna måste jag försöka odla i min trädgård kommande säsong. Enl fröfirmorna skall man förodla gärna i flera omgångar för att förlänga skördetiden. Trivs bäst i något lerhaltig, mullrik och väldränerad jord. Vattna vid torka. Kan direktsås när jordtemp. är minst +5°C, men förodling rekommenderas.
Ger stora kompakta huvuden 0,7 till 1,2 kg. Smaken och näringsmässiga egenskaper som den vita blomkål. God hållbarhet och god kvalitet.

Hälsofördelar: är rik på C-vitamin.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards