Alla inlägg den 28 november 2013

Av Bengt Bertilsson - 28 november 2013 06:15

Butikerna manipulera kanske låter bättre med oss konsumenter. Deras marginalerna (pålägg) mellan inköpspriset och utförsäljningspriset är flera HUNDRATALS PROCENT för att sen kunna REA ut sina produkter och ändå tjänar pengar.
Varje vecka fylls min postlåda av reklamblad, det sägs att vi får genomsnitt mellan 55 – 60 kg reklam varje år kan jag undra kan detta vara lönsamt att skicka ut då merparten ofta hamnar direkt i återvinningspåsen.
Nu har jag förflutet inom branschen och då fick jag lära mig att om det är mellan 5 – 10 procent som väljer att besöka butiken som skickat reklambladet är denna reklam betald.
Nu är jag dock med åren försökt genomskåda reklamen faller jag för den då jag i veckan fick ett blad från Granngården ditt jag sällan går och handlar.

 

Fastnade jag för en LaCrosse – Ridgetop Känga då jag behöver investera i nya vinterkängor reagerade jag direkt över var priset. 599 kr ord pris 1599 kr.

Kan verkligen dessa vara så billiga för ingen tror väl att butikerna skulle frivilligt sälja en produkt under inköpspriserna. Enda gången detta kan vara försvarligt är när produkten utgått i sortimentet är det bättre att sälja det +-0 eller använda detta som lockvara brukar dock sortimentet vara begränsat.

Nyfiken av naturen begav jag mig till Granngården för att se om det fanns några som passar mig och det fanns flera olika modeller så jag inköpte mig ett par och tyckte jag gjort en bra affär.
Vid hemkomsten kollade jag var kostar dessa idag ute i handeln för samtidigt kan jag läsa en artikel i Aftonbladet om kritik ang ”Rea”, ”utförsäljning” och ”slutförsäljning”.

Utöver Granngården hittade jag 3 butiker på nätet varav en vet jag har också butiker som säljer dessa och visst priserna varierar verkligen på på priset idag och på ordinarie priset.


Pris i dag 599 kr ord 1599 Granngården

Pris i dag 999 kr ord 1699 Naturkompaniet

Pris i dag 1069 ord 1429 Smartguy

Pris i dag 1359 ord 1599 Brandos


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards